της Μαρίνας Τζόκα
Συνέντευξη από τον κ. Στάθη Σταυρόπουλο (ΣΤΑΘΗΣ), στα πλαίσια του Μεταπτυχιακού Προγράμματος "Επικοινωνία & Δημοσιογραφία", του Ανοιχτού Πανεπιστημίου Κύπρου
Τέταρτη Εξουσία
Με το κεφάλι στην πολιτική και τα πόδια στο εμπόριο (George Boyce)
Με το κεφάλι στην πολιτική και τα πόδια στο εμπόριο (George Boyce)

Αλήθεια, ποιό είδος δημοσιογραφίας υπηρετούμε σήμερα στην
Ελλάδα; Η ενημέρωση και η γνώση φτάνουν αυτούσιες και δίχως αλλοιώσεις στην
κοινωνία; Ποιά αλήθεια «ακολουθούν» οι δημοσιογράφοι και ποιά οι πολίτες;
Ελληνικό πολιτικό στερέωμα, δημοκρατία, πληροφόρηση - επιχειρηματικός
πατερναλισμός, παιδεία – αρετή - άνθρωπος. Πού και πώς (εάν) «συναντιούνται»;
«Είναι όνειδος για τη δημοσιογραφία να παραπλανάς τον λαό,
είναι πληγή για τη δημοκρατία να τον χειραγωγείς με την προπαγάνδα και να τον
τρομοκρατείς. Κι αν όλα αυτά δεν είναι ντροπή για την πολιτική, τότε ντροπή τί
είναι;»
Θα ήθελα να ξεκινήσουμε αυτήν τη συνέντευξη με ένα άκρως κοινότοπο, αλλά
πιθανότατα επιβεβλημένο ερώτημα. Ποιός πρέπει να είναι αλήθεια ο ρόλος του
δημοσιογράφου; Και επειδή σας διαβάζω χρόνια και ξέρω ότι είστε πολέμιος των
γενικεύσεων, ας το κάνουμε πιο συγκεκριμένο και ας μιλήσουμε για το ποιός είναι
ο ρόλος του στο σημερινό ελληνικό μιντιακό τοπίο.
Θα σας απαντήσω επίσης με μια κοινοτοπία, που
όμως κοινοτοπία δεν είναι: ο ρόλος του δημοσιογράφου είναι να υπηρετεί τον λαό
και τη δημοκρατία. Αναζητώντας την αλήθεια, η οποία, για να θυμηθούμε τον
εθνικό μας ποιητή, είναι υψίστου επιπέδου όπλο για το έθνος («Εθνικό είναι το
αληθινό», έλεγε ο Διονύσιος Σολωμός). Σε αυτό θα προσέθετα κι ένα άλλο αξίωμα,
ταξικό, και συνεπώς εξίσου χρήσιμο για την κοινωνία, ότι δηλαδή «η αλήθεια είναι
επαναστατική». Αν σε αυτά προσθέσετε και την απόφανση ότι «η δημοσίευση είναι η
ψυχή της δικαιοσύνης», τότε οι κοινοτοπίες συγκλίνουν σε αυτό που έλεγε ο
Χέγκελ, ότι «η εφημερίδα είναι η προσευχή του πολίτη».
Όμως στο σημερινό μιντιακό τοπίο, και στην
Ελλάδα και στον κόσμο, η πραγματικότητα έχει αντιστρέψει τον ορισμό του Χέγκελ.
Τα μίντια κι όχι μόνο οι εφημερίδες έχουν εκπέσει από «προσευχή του πολίτη» σε
«προπαγάνδα κατά του πολίτη». Ο ρόλος λοιπόν του δημοσιογράφου είναι να
ανατρέπει αυτήν την τάση και να αποκαθιστά τη σχέση του πολίτη με την πολιτική
καθαρμένη από τη διαπλοκή των πολιτικών (όχι βεβαίως όλων) με όλα εκείνα τα
οικονομικά συμφέροντα που, για να κυριαρχούν, οδηγούν τη δημοκρατία σε
παρέκβαση - ολιγαρχική, ενίοτε και σε
συγκεκαλυμμένη ή απροκάλυπτη τυραννίδα.
Υπάρχει ένα είδος δημοσιογραφίας μου ονομάζεται διερευνητική, αν και κατά
την ταπεινή μου άποψη η ίδια η λέξη δημοσιογραφία (οφείλει να) περιέχει τον όρο
διερεύνηση. Υπάρχει αλήθεια, κάτι τέτοιο στην Ελλάδα σήμερα; Για παράδειγμα, ο
κ. Κώστας Βαξεβάνης επαίρεται ότι το πράττει.

Η ελευθεροτυπία είναι, σύμφωνα με το λεξικό του Μ. Τριανταφυλλίδη, «η
ελευθερία του Τύπου, η ελεύθερη έκφραση γνώμης μέσω αυτού». Ελευθερία όμως
σημαίνει «η απουσία περιορισμού, η ιδιότητα ή η κατάσταση εκείνου που δεν
εμποδίζεται ή δε δεσμεύεται από κανέναν εξωτερικό ή εσωτερικό παράγοντα». Κάτι
δε συνάδει με την υπάρχουσα κατάσταση στα Μέσα, δε νομίζετε; Είτε τα λεξικά χρειάζονται
ανανέωση είτε στο πεδίο της δημοσιογραφίας και δη της διερευνητικής
διαφορετικές ερμηνείες.

Πυλωροί (αρχισυντάκτες, εκδότες, διευθυντές σύνταξης κ.α.), πηγές
πληροφόρησης (οργανισμοί, συνδικάτα, υπουργεία και τα συναφή) και «απλοί»
δημοσιογράφοι. Με απλά λόγια, υφίσταται επιχειρηματικός πατερναλισμός; Και αν
ναι, ποιά η επίδρασή του στην άσκηση της πνευματικής εργασίας των
δημοσιογράφων;

«Το κέρδος μπορεί να μεγιστοποιηθεί από μια συγκεκριμένη πελατεία και όχι από το δημόσιο συμφέρον» έχει γράψει ο George Boyce. Αυτό μου θυμίζει έντονα το κείμενό σας για «Τα ντόπερμαν της ενημέρωσης» (9 Φεβρουαρίου 2011, http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=249520). Σημειώνω μια φράση σας που έχω κρατήσει έντονα στη μνήμη μου: «Με νοιάζει ότι είναι όνειδος για τη δημοσιογραφία, πληγή για τη δημοκρατία, ντροπή για την πολιτική». Ποιό είναι το όνειδος, ποιά η πληγή και ποιά η ντροπή, κ. Σταυρόπουλε (ΣΤΑΘΗ);

Σε μια συνέντευξή σας είχατε πει ότι πρέπει να δημοσιογραφείς με την παραίτηση στη τσέπη και να έχεις εναλλακτική. Συσχετίζεται αυτό, κατά κάποιο τρόπο, με αυτό που είχατε γράψει σε ένα άλλο σας κείμενό για την «αξιοπρέπεια που έχει να νιώσει από παιδάκι;» (11 Απριλίου 2007, http://archive.enet.gr/online/online_fpage_text/id=73802692). Ή μήπως αναφέρεστε σε κάποιο άλλο είδος «παραίτησης»;

«Η ενημέρωση και η γνώση συνθέτουν μια κοινωνική και πολιτική δύναμη». Υπάρχει χώρος για αυτές σήμερα; Ή για να χρησιμοποιήσω τα δικά σας λόγια για το δίδυμο Τρέμη – Πρετεντέρη, «το να μιλούν στο λαό σαν να μιλούν σε κατσαρίδες» είναι μήπως ο πιο εύπεπτος τρόπος; (όντας άλλωστε και χρόνια δοκιμασμένος και όχι μόνο από τους προαναφερθέντες, θαρρώ).



Δημοσιογραφία και οικονομική – κοινωνική - πολιτισμική κρίση. Σας παραθέτω ένα απόσπασμα του Νόαμ Τσόμσκι από το ντοκιμαντέρ «Κατασκευάζοντας συναίνεση» (σημειωτέον πριν 20 χρόνια) και θα ήθελα να μου το σχολιάστε: «Αυτό που είναι τρομαχτικό στην κοινωνία μας είναι η απάθεια κι η αποστασιοποίηση από τα γεγονότα των υγιών ανθρώπων, των λογικών και σωφρόνων. Κι αυτό είναι πιο τρομαχτικό από τους περιστασιακούς Χίτλερ που εμφανίζονται κατά καιρούς. Διότι αυτοί λειτουργούν χάριν σε αυτήν την απάθεια και την αποστασιοποίηση».
Φοβάμαι ότι δε μπορώ να προσθέσω ή να
αφαιρέσω ούτε μια λέξη.
Θερμές ευχαριστίες στον κ. Στάθη Σταυρόπουλο (ΣΤΑΘΗΣ), γι' αυτήν τη συνέντευξη, τον οποίο παρόλο που δε γνώριζα προσωπικά, δέχτηκε πολύ πρόθυμα να μου την παραχωρήσει και απάντησε αμέσως στο μήνυμα που του έστειλα στο mail του.
Ευτυχώς που υπάρχουν ακόμη ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΙ δημοσιογράφοι - πρότυπα.
Να είστε καλά!

Ευτυχώς που υπάρχουν ακόμη ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΙ δημοσιογράφοι - πρότυπα.
Να είστε καλά!

Στάθης Δ. Σταυρόπουλος (ΣΤΑΘΗΣ)
Γεννήθηκε το 1955 στον Πύργο Hλείας.
Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες και Σκηνοθεσία Kινηματογράφου. Άρχισε να δημοσιεύει σκίτσα και γελοιογραφίες το 1981 στον «Oδηγητή» κι από τότε συνέχισε στο «Pιζοσπάστη», στα «NEA» και στην «Eλευθεροτυπία» με την καθημερινή στήλη του «Ναυτίλος» (η ανθολογία τής οποίας κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη), ενώ εδώ και ένα χρόνο τον διαβάζουμε στο enikos.gr. Έχει συνεργαστεί με πλήθος εντύπων και έχει εικονογραφήσει πολλά βιβλία, κυρίως παιδικά. Έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις, πλήθος ατομικές, καθώς και τρεις εκθέσεις στις γκαλερί Αστρολάβος και Αγκάθι. Έχει εκδόσει 21 άλμπουμ με γελοιογραφίες, τρία με σκίτσα χωρίς λόγια, ένα με κόμικ και ένα βιβλίο με εικονογραφημένα τραγούδια. Καλλιεργεί ένα αμπέλι, συλλέγει παιχνίδια, ταξιδεύει πολύ κι έχει δύο γιούς, τον Διονύση και τον Tηλέμαχο.
Δημοσιευμένο:
«Παιδεία άνευ αρετής, κακία».
ΑπάντησηΔιαγραφή